Wat is SEO?

Wat is SEO? Misschien wel de meest besproken term in de online marketingwereld. Maar waar staat deze term nou voor? Dit zal ik in Jip en Janneke taal uitleggen en op welke wijze je dit moet toepassen. Maar dat is niet het enige, je kunt ook direct deelnemen aan mijn gratis training waarin ik 3 geheimen verklap om je positie drastisch te verhogen in Google. 

Dit staat voor Search Engine Optimalization en wil niets anders zeggen dan: handelingen die je verricht om hoger in de gratis zoekresultaten van Google te komen. Heb je nog geen website en wil je eentje laten maken? Ga dan naar webdesigner Den Haag.

Wat is SEO en waarom moet ik dit als ondernemer toepassen?

Wat is SEO? Dit is hoop ik een vergeten vraag. Maar waarom zou je dit als ondernemer moeten toepassen. Vandaag de dag is dit eigenlijk een onmisbare factor voor je online zichtbaarheid. Stel dat jij een mooie website hebt en er is geen bezoeker op te bekennen. Dat levert je toch geen zak op? Door zoekmachine optimalisatie (een ander woord voor deze term), zorg je dat je doelgroep je makkelijk kunnen vinden in Google. Maar liefst 95% van alle internetgebruikers zoekt in deze geweldige zoekmachine. Jij wilt hier natuurlijk van profiteren. Andere goede redenen zijn:

  • Autoriteit (door een hoge positie in Google)
  • Meer gratis bezoekers
  • Betaalde advertenties zijn niet meer nodig
  • Nooit meer jagen op bezoekers

Wat is SEO en wat kan dit voor mijn bedrijf betekenen?

We gaan op een leuke maar diepgaande manier in op dit onderwerp (blijft kort hoor :)), zodat je straks dingen beter begrijpt. zoekmachine optimalisatie bestaat uit 3 hoofdfactoren die ervoor zorgen dat je bovenaan komt te staan in de gratis zoekresultaten van Google. Denk aan:

  • Content optimalisatie
  • Techniek
  • Linkbuilding

Dit lijkt moeilijk, maar dit kan iedereen. Je zult vast denken: he maar gast, dat zeg jij… Ik snap het, maar zoekmachine optimalisatie is makkelijker dan je denkt. Net zoals het maken van een website toegankelijk is geworden voor iedereen. Je moet alleen maar weten HOE je dingen moet doen. Geloof me, ik weet echt waar ik het over heb.

Content optimalisatie

Content optimalisatie wil zeggen dat je de inhoud optimaliseert naar de richtlijnen van Google. Dus, zoekwoorden in de tekst verwerken, variatie aan content ( niet alleen tekst).  Zodra je dat hebt gedaan zul je een enorme verschil merken in je positie in Google. Ga hier dus zeker mee aan de slag. Wel is belangrijk dat je een ding in je achterhoofd houdt en dat is: relavantie. Want je schrijft natuurlijk voor je doelgroep en niet voor de zoekmachine. Dat is zeker hierbij belangrijk. Wanneer je dit niet doet zal de zoekmachine dat ook ontdekken door haar nieuwe update.

Techniek

Je kent het wel: je komt als bezoeker op een website van een bedrijf en de knoppen doen het niet. De website kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Daar sta je als binnenkomer niet op te wachten. En daarom vindt Google techniek belangrijk, want een geirriteerde bezoeker zal de website snel verlaten. En wie is daar de dupe van? De bezoeker en de zoekmachine natuurlijk. Zorg dus dat je website technisch in orde is zodat Google je website hoger plaatst in Google. Want slordige websites worden absoluut niet gewaardeerd door de zoekmachine. Wat ook belangrijk is, is dat je een goede website-bouwprogramma in de armen slaat. Zo kan je straks makkelijk een vinkje zetten. Want deze systemen hebben al een structuur en uitstekende werking waar Google van houdt. WordPress, is hier een voorbeeld van. Hieronder zie je een video om kennis te maken met dit systeem als extra bonus!

Linkbuilding

Linkbuilding wil niets anders zeggen dan: het opbouwen van links naar je website. Maar dan wel relevante links. Heb jij een autogarage bijvoorbeeld, dan moet een website eigenaar die ook in de auto industrie werkt naar je linken om een relevante link te realiseren. Vervolgens ziet Google dat andere website jou waarderen en plaatst jouw website daardoor hoger in de gratis zoekresultaten. Vergelijk het als een like op Facebook. Hoe meer likes je Facebookpagina heeft, des te populairder pagina is.

BONUSTIP: Eerst goede url

Voordat je begint met zoekmachine optimalisatie is het verstandig om een zoekmachine vriendelijke url aan te schaffen. Zorg ervoor dat je url het zoekwoord bevat waar je op gevonden wilt worden. Dit draagt bij aan de relevantie van je website en daarbij ook je positie in de zoekmachine. Het is belangrijk dat je geen cijfers of andere slordige tekens gebruikt. De url structuur is natuurlijk ook een uitstraling van je bedrijf.

Zoekmachine optimalisatie is dus geen moeilijke wiskunde

Je hebt gezien het niet moeilijke wiskunde is. Natuurlijk vereist het wel om jezelf te verdiepen in dit interessant vak. Maar dat is zo gepiept. Ik ben al 7 jaar actief bezig met dit vak en kan je dat met een gerust hart vertellen. Het is belangrijk dat je je website zoekmachine vriendelijk inricht in combinatie met een technische goede werking van je website. And last not least: links genereren van andere websites naar jouw website.

SEO marketing
Wanneer is zoekmachine optimalisatie interessant voor je?

Ben je ondernemer en heb je een bedrijf? Dan is zoekmachine optimalisatie zo onmisbaar als een administratie voor je bedrijf. Met andere woorden, je kunt er niet op besparen. Omdat het straks klauwen met geld kost. Zoals je ook niet kunt besparen op je administratie omdat je dan met boetes komt te zitten. Dat geldt ook hiervoor, want anders moet je alleen maar voor bezoekers betalen via betaalde advertenties. Dat gaat je aan het einde van het jaar enorm veel kosten. Voorkom dit dus.

Is het verstandiger om dit zelf te doen of uit te besteden?

Ik heb me best gedaan om het uit te leggen en hoop dat je in ieder geval niet met de vraagt loopt:  Ik zeg altijd, leer het zelf. Waarom gast? Heb jij wel mijn agenda gezien? Duidelijk niet. Ondernemers zijn best druk, dat begrijp ik. Maar als jij straks van plan bent om al jouw pagina’s te optimaliseren voor Google, dan kan het best duur uitvallen. En de vraag is ook nog, hoe lang duurt een SEO Specialist hier over. Want jij bent niet zijn enige klant. Daarom is het verstandig om dit zelf te leren en uit te voeren.

SEO voor dummies
GRATIS ONLINE TRAINING (WEBINAR)

Wil jij razendsnel stijgen in de gratis zoekresultaten van Google? Meld je dan aan voor de gratis online training waarin ik 3 geheimen verklap om je positie drastisch te verhogen in Google!

Let op: tijdelijk beschikbaar, wees dus snel!

Moet je een diploma halen om dit vak te kunnen uitoefenen?

Ik kan me voorstellen dat je helemaal geen zin hebt om nog op de schoolbanken te zitten. Goed nieuws! Dit hoeft helemaal niet. Er zijn tegenwoordig cursussen online. Daarnaast is het nooit vereist geweest om een diploma of vooropleiding voor dit vak te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een klein beetje kennis van webdesign om dingen te kunnen aanpassen en inzicht. Je hoeft dus geen nerd te zijn. Hoe zou je het vinden als je zelf op verschillende zoekwoorden op nummer 1 staat in Google en gigantisch veel gratis bezoekers naar je website trekt? Dat is toch beter dan wachten op resultaten en afhankelijk te zijn van SEO Specialisten waar je niet zo tevreden over bent? 

Dus nog even voorwaarden op een rij:
  • Een klein fractie webdesign kennis (om dingen te kunnen aanpassen)
  • Inzicht (zodat je dingen begrijpt en kan toepassen)
Zoekmachine optimalisatie is gewoon hetzelfde

Raak niet in de war, SEO marketing is gewoon hetzelfde als hetzelfde. Dus mochten deze term voorbij zien komen dan weet je precies wat het is. Het wordt zo genoemd omdat het natuurlijk ook een marketingonderdeel is van het vak marketing. Want je zorgt dat je meer bezoekers trekt naar je website vanuit Google en daarmee vergroot je ook de zichtbaarheid van je website. 

Waar moet ik rekening houden bij zoekmachine optimalisatie

Wanneer je Google slim af wil zijn door vals te spelen en misbruik te maken van de regels van de zoekmachine, is het vandaag de dag onbegonnen werk. Vroeg of laat komt Google hierachter door de nieuwe update Rankbrain. Zorg ervoor dat je dus dit vak goed leert en weet wat de richtlijnen zijn van Google. Wanneer je dit leert en begrijpt is de kans groter dat je niet de regels overtreedt. Waarom is het zo belangrijk? Google geeft je de zogenaamde Google Slap (straf door je positie te verlagen). Dit wil jij niet hebben. Daarom wil je het gewoon meteen goed doen.

Laat wat van je horen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *