5 ingrediënten voor een succesvolle website (voor beginners)

Een succesvolle website is een wens van elke ondernemer. Je webbouwer heeft zojuist op de publicatieknop gedrukt. Na bloed, zweet en tranen staat je nieuwe website eindelijk online. Online marketing is wat meteen bij je opkomt. Want je site moet wat opleveren.

De advertentie is actief en je bent helemaal enthousiast. Laat de bezoekers maar komen! Maar helaas. Het verkeer dat op je website komt haakt snel weer af. Weg geld. Voorkom dit en maak een overtuigende website met deze 5 geheime ingrediënten. Lees gauw verder en ontdek snel!

1. Less is more

Wat? Minder is meer? Je leest het goed. Teveel afleiding kan ervoor zorgen dat je bezoekers last krijgen van stress omdat je website simpelweg niet overzichtelijk is.

Je kunt je voorstellen dat het even scrollen en puzzelen is voordat het antwoord in beeld komt. En hier hebben de meeste mensen geen zin in. Vooral niet als ze iets snel willen reserveren of boeken.

Bezoekers besluiten gemiddeld binnen 3 seconden of ze op de site willen blijven. Zorg dus dat je website overzichtelijk is door onnodige elementen te schrappen en het rustig te houden. Dit zorgt ervoor dat je boodschap veel effectiever is.

Grote bedrijven zoals Coolblue en Booking.com houden zich ook aan deze principe van less is more. En de online omzet liegt er niet om

  • Alleen maar bewezen verkooptechnieken 
  • Praktische tips

2. Een onweerstaanbaar aanbod

Een onweerstaanbaar aanbod? Is toch logisch? Toch zie je dat ondanks dat veel eigenaren van websites hierin te kort schieten.

Je aanbod moet niet alleen onderscheidend zijn maar ook zo aantrekkelijk, dat je er niet aan denkt om naar de concurrent te stappen. Denk naast je gewone dienst of product out of the box. Bijvoorbeeld 1 jaar gratis nazorg of:

  • 3 gratis e-books bij aankoop
  • Of de tweede beurt helemaal gratis.
  • Een gratis consult ter waarde van € 450,-
  • Maar ook een niet goed, geld teruggarantie maakt het aanbod aantrekkelijker. Wie wil nou niet risicovrij investeren? Precies. Iedereen.

Mensen haten om dingen te mislopen. Fear of missing out zoals grote marketeers dat noemen. De angst om dingen te mislopen zorgt dat je je gaat haasten om een aankoop te doen. Vergelijk dat met een vliegtuig die je moet halen. Dan ga je toch ook rennen uit angst om hem te halen? Om dit effect met je website te hebben op bezoekers, moet je ook niet een teller vergeten. Met een plugin zoals ‘’counter’’, kun je deze makkelijk op je site installeren.

Een counter telt af hoelang een actie nog voortduurt op je site. Als je daarnaast zoals eerder gezegd ook nog eens een onweerstaanbare aanbod hebt lopen, zul je je bezoeker razendsnel naar de aankooppagina lokken – net zo snel als iemand die net een heet stuk paprika heeft gegeten en naar de keuken rent om af te koelen met koud water.

3. Laat klanten de stem zijn van je site

Klanten worden over het algemeen veel serieuzer genomen dan bedrijfseigenaren. Dat komt omdat elke ondernemer wel van de daken kan schreeuwen dat zijn bedrijf de beste producten of diensten verkoopt.

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak hun beslissing baseren op wat mensen doen of hebben gedaan als zij er niet uitkomen?

Maar klanten die daadwerkelijk iets hebben gekocht zijn in principe bereid om eerlijk over hun ervaringen te zijn. Deze reviews zijn belangrijk en spelen een grote rol bij de keuze van je bezoekers.

Dit biedt jou een uitgelezen kans om jouw bezoekers te overtuigen om een betalende klant te worden.

Even een tussendoortje: als bonusingrediënt krijg je van mij nog een tipje om straks met meer omzet naar huis te gaan. Hier komt tie: gebruik externe reviews. Dus bijvoorbeeld Google of Facebook reviews. Dit komt veel vertrouwelijker over omdat ze los van jouw bedrijf staan.

  • Dit kan een conversieverhoging realiseren van 300% 
  • Direct toepasbaar

We gaan weer verder naar het volgende ingrediënt!

4. Maak je website leesbaar

Vandaag de dag spenderen mensen niet meer zoveel tijd als vroeger op websites. Dit komt omdat mensen snel tot een beslissing willen komen. En de tijdsdruk hoger ligt. Er staat een takenlijst te wachten.

Dus er zijn nog meestal wel wat websites die bezocht dienen te worden voordat er daadwerkelijk een beslissing wordt gemaakt. Jij kunt hier slim op inspelen door je website leesbaar te maken voor je bezoekers.

Dit doe je door bijvoorbeeld gebruik te maken van bulletpoints of nummeringen. Hierdoor kunnen bezoekers op je site dingen sneller oppikken. Maar duidelijke titels waarin je een stuk informatie weggeeft kan ook helpen voor degene die snel scrolt en zijn ogen richt op titels.

Dus alleen maar regels tekst is niet meer van deze tijd. Natuurlijk moet je wel genoeg informatie geven, maar dat kan ook op een nauwkeurige manier worden opgebouwd.

Dus bijvoorbeeld eerst een:

  • Video
  • Titel
  • Paragraaftekst en daarnaast een afbeelding
  • Bulletpoints
  • Afbeelding met een formulier ernaast

Dit zorgt voor een leesbare structuur die bijdraagt aan een goede leeservaring. 

Ook Google is hier dol op. Omdat zij weten dat bezoekers dit helemaal fantastisch vinden. Wat jou straks alleen maar nog meer verkeer vanuit de zoekmachine oplevert.

5. Maak van je website een spiegel

Gast, ben je stoned? Hoe kan je van je website een spiegel maken? Nou, dit is vrij simpel.

Dit betekent niets anders dan dat je vragen stelt waarin je bezoekers zich in herkennen. Hier begin je over nog voor dat je over je diensten schrijft.

Op je verkooppagina om precies te zijn. Daar waar je wat meer over je producten of diensten vertelt.

Dus na je eerste titel en alinea. Ik geef je een duidelijk voorbeeld. Stel dat je banken reinigt, dan schrijf je het volgende:

Zit je bank vol met vlekken?
Irriteer je je aan die vieze geur?
Heb je het zelf geprobeerd maar ziet de bank er niet helemaal niet meer uit?
Stel je hierdoor visite uit?

Een bezoeker die dit leest en zelf in deze situatie zit herkent zich hier volledig in.

Je website houdt dus een spiegel voor.

Ik hoop dat je je helemaal hebt ingelezen en deze 5 ingrediënten direct gaat gebruiken om het maximale uit je online visitekaartje te halen. In elk geval sta ik voor je klaar om je daarbij te ondersteunen. Blijf geen vreemde en neem even contact op indien je dit wenst. Of laat je informeren door deze website bouwer uit Den Haag die helemaal thuis is in dit onderwerp.

Hieronder zie je ook een paar aanbevelingen die je kunnen helpen bij de juiste kennis: